Digitaalinen viestintä ja media -kurssi

Digital culture, Education, Media, Teaching

On taas aika valmistella kuun lopussa alkavaa kurssia Digitaalinen viestintä ja media, jota minä ja kollegani Ella Lillqvist yhdessä pidämme Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa. Kursilla perehdymme digitaalisen median mukanaan tuomiin haasteisiin ja ilmiöihin organisaatioviestinnän näkökulmasta. Yksittäisten luentojen aiheina mm. median murros, työn muutos ja monikanavainen viestintä, yrityskulttuurin merkitys työnantajakuvaan ja kuinka siitä viestitään sosiaalisessa mediassa, some-kriisit ja kohut ja niihin reagointi, kuluttajavastarinta netissä, ja paljon muuuta.

Käytämme kurssilla erilaisia digitaalisia välineitä ja hyödynnämme eri medioita. Harjoittelemme myös Twitterin käyttöä ja ‘livetviittaamista’ kurssin aiheista: kurssimme hashtag on #AaltoDigiComms jota seuraamalla näet mitä kurssillamme tapahtuu. Näin opiskelijat oppivat myös käytännön tasolla ja saavat tuntumaa eri kanavien käyttöön ja niitä koskeviin käytäntöihin. Kurssimme keskustelee ajankohtaisista viestintään liittyvistä aiheista myös verkossa suljetussa ryhmässä, jossa kurssilaiset voivat jakaa linkkejä kiinnostaviin ajankohtaisiin aiheisiin. Opetus ei siis rajoitu luentoihin, vaan oppimisen tukena käytämme paljon tosielämän esimerkkejä ja käytännön tasolla toimimista. Viime vuonna käytimme apuna myös videopuhelua luennolla, alla Ella luentosalissa ja minä osallistuin kotoa käsin Google Hangoutin kautta.

Ella_DIVI_2015_conf-call copy

 

Opiskelijat pitävät kurssin aikana kurssiblogia luennoilla käsitellyistä aiheista, sieltä voit lukea lisää. Kursseillamme käy myös paljon vierailevia puhujia eri alojen yrityksistä, joten opiskelijat saavat tuntumaa digitaaliseen viestintään myös työelämän esimerkkien kautta. Kurssillamme vierailevat puhujat tulevat mm. seuraavista yrityksistä: YLE, Nokia, Universum, Smarp, Dodreams, Dingle, Someco, Tekniikan Akateemiset TEK, Itim International & the Hofstede Centre.

Opetuksessa painotammekin dialogista oppimistapaa ja yhdessäoppimisen tärkeyttä; keskustelemme ajankohtaisista viestintään liittyvistä uutisista, ilmiöistä ja kohuista. Opiskelijat toimivat ‘tiimeissä’ ja oppivat näin toisiltaan, mutta samalla opitaan myös toimimaan virtuaalitiimeissä: myös kurssityöt tehdään virtuaalityökaluja käyttäen. Olemme havainneet käytännön kautta tapahtuvan oppimisen hyväksi ja opiskelijoita innostavaksi. Samalla se tuo kurssitöihin vapautta, ei vain ajan ja paikan suhteen mutta myös sisällöllisesti: kurssitöinä opiskelijat ovat tehneet mm. työnhakuun liittyviä videoita ja blogeja sekä suunnitelleet viestintä- ja markkinointikampanjoita ja sosiaalisen median strategioita.

Digitalisaation vaikutuksista tulisi puhua enemmänkin myös muilla kuin viestinnän kursseilla, sillä se on tämän hetken yksi suurimmista työelämää ja organisaatioita muuttava tekijä.

Anu_Divi_2015

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s